Hyppää sisältöön

Green Factory – Konkreettisia tekoja vastuullisen tuotannon puolesta

Green Factory -ohjelmamme konkretisoi suhtautumisemme kasvihuonekaasupäästöihin, biodiversiteettiin, kiertotalouteen ja veden käyttöön.

Green Factory -konsepti on Neova Groupin ja Kekkilä-BVB:n vastaus kasvaviin vastuullisuusvaatimuksiin ja ympäristöhaasteisiin. Vuonna 2022 käyttöön otettu Green Factory -ohjelma kattaa kaikki konsernin tuotantoyksiköt, kuten kuluttajatuotteidemme tuotantolaitoksen Parkanossa. Ohjelman painopisteet ja tavoitteet on räätälöity tuotannon henkilöstölle ja yksiköiden esimiehille, mikä tekee siitä tehokkaan tavan sitouttaa koko tehdasjohto konkreettisiin ympäristötekoihin.

Vastuullisuutta läpi tuotantoketjun

Green Factory -ohjelman ytimessä ovat kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen, biodiversiteetin edistäminen, kiertotalouden lisääminen ja veden käytön tehostaminen. Ohjelma ohjaa raaka-aineiden kehitystä, varmistaen niiden saatavuuden, turvallisuuden, laadun ja suorituskyvyn.

Konkreettiset toimet kuluttajatehtailla

Suurin ympäristövaikutuksemme syntyy raaka-aineidemme ilmastovaikutuksesta. Kuluttajatuotteiden tuotantolaitostemme osalta haluamme vähentää negatiivista ympäristökuormitusta, ja keskitymme erityisesti seuraaviin asioihin:

  1. Virheellisten tuotteiden vähentäminen, jota kutsumme sisäisesti hukaksi tai ”scrappingiksi”. Tämä tarkoittaa tuotteita, jotka valmistetaan, mutta joissa on virheitä esimerkiksi reseptissä, pakkauksessa tai pinonnassa. Virheet johtavat siihen, ettei tuotettua materiaalia voida lähettää asiakkaalle. Keskittymällä tähän vähennämme samalla käytännössä kaikkia tuotannon negatiivisia ympäristövaikutuksia.
  2. Fossiilisten polttoaineiden kulutuksen vähentäminen tuotannossa. Seuraamme polttoaineen kulutusta suhteessa tuotettuun substraattimäärään. Olemme vaihtaneet osan nostolaitteistamme sähkökäyttöisiksi sekä uudelleenjärjestelleet varastoalueemme vähentääksemme sisäisiä kuljetusmatkoja vähentääksemme polttoaineen kulutusta.
  3. Sähkönkulutuksen vähentäminen tuotannossa. Tehtaillamme olemme jo vaihtaneet sähkösopimuksemme uusiutuvaan sähköön ja seuraamme sähkönkulutusta suhteessa tuotettuun substraattimäärään.

Vastuullisuus osana brändiä ja yhteiskuntaa

Vastuullisuudesta on tullut normi, jota kuluttajat odottavat yrityksiltä. SB Insightin Sustainable Brand Index™ -tutkimuksen mukaan 71 % suomalaisista kertoo yrityksen vastuullisuusviestinnän vaikuttavan ostopäätökseen. Kuluttajat ovat entistä kriittisempiä yritysten vastuullisuusväittämiä kohtaan ja vaativat konkreettisia näyttöjä. Green Factory -ohjelma vastaa tähän haasteeseen siirtymällä pois pelkästä viestinnästä kohti mitattavia ja todennettavia tekoja.

Green Factory näkyy toiminnassamme Parkanon tehtaallamme.

 

 

 

Etsi