– Kaikki lähtee ihmisten tarpeiden ymmärtämisestä, sanoo Kekkilän brändi- ja viestintäjohtaja Nina Kinnunen. Jotta pystymme tarjoamaan asiakkaalle palkitsevan palvelukokemuksen niin kasvitietoa haettaessa, multa- ja lannoitepakkauksia valittaessa, kuin kotia sisustettaessakin, tutkimme sekä Suomessa että Ruotsissa laajasti kuluttajien tarpeita sekä erityisesti mullan ja lannoitteiden ostoprosessia.
Selkeä tulos oli, että yhä nuoremmat ja kaupungistuneemmat ihmiset haluavat vihreyttä ympärilleen. Vihermuotoilun avulla Kekkilä haluaa tehdä vihreyden luomisen kaikille asiakkailleen mahdollisimman helpoksi.
Kuntia ja kaupunkeja Kekkilä innostaa viherväylien ja asukaspuistojen toteuttamiseen, rakennuttajia ja kaavoittajia viihtyisien ja yhtenäisten korttelipihojen rakentamisen mahdollistamiseen. Toimistoja ja kauppoja se kehottaa tutustumaan vihersisustamisen uusiin mahdollisuuksiin. Kodeissa Kekkilä toivoo katseiden kääntyvän erityisesti parvekkeiden muuttamiseen varastotilasta vihreiksi oleskelupaikoiksi ja yhdessä kasvattamisen ilon kokemiseen.
– Me Kekkilässä uskomme, että kun hoidat kasvia, hoidat samalla itseäsi. Samaan perusajatukseen pohjautuu myös puutarhaterapia, jolla on maailmalla pitkät perinteet, hymyilee Kinnunen.
Uusia tuotteita vihermuotoilun innoittamana
Keväisin ihmiset haluavat inspiroitua puutarhakauppareissuillaan. He haluavat haltioitua runsaista kasvivalikoimista, saada tietoa siitä, miten kasveja kasvatetaan ja miten ne saadaan voimaan mahdollisimman hyvin.
Kekkilä lanseeraa maaliskuussa uudet multa- ja lannoitepakkaukset, viherkalusteet ja verkkokaupan. Pakkausuudistuksessa vihermuotoilu näkyy erityisesti pakkausten visuaalisessa ilmeessä, informatiivisuudessa ja valinnan helpottumisessa. Sekä sisä- että ulkokäyttöön soveltuva viherkalustesarja toteutettiin palkitun suunnittelutoimisto Pentagon Designin kanssa.
– Kaikki tuotteet kehitettiin Suomessa ja Ruotsissa tehtyjen kuluttajatutkimusten perusteella, ja niitä jalostettiin Puutarha ja piha -ryhmäläisten kanssa. Koskaan aikaisemmin emme ole ottaneet tuotteiden loppukäyttäjiä näin vahvasti tuotekehitykseen mukaan. Kokemusten perusteella tämä on hyvä tapa toimia jatkossakin, Kinnunen sanoo.
Kekkilän uudet viherkalusteet, joihin kuuluu esimerkiksi monikäyttöinen valaisin, tulevat myyntiin vain verkkokauppaan 9.3. Kekkilän uudistetuilla nettisivuilla www.kekkila.fi voi tutustua kattavaan digitaaliseen kasvikirjastoon, josta löytyvät ohjeet kunkin kasvin hoitoon ja esimerkiksi aurinkoisen tai varjoisan parvekkeen kukkaistutuksiin.
Vihertaidot peruskouluihin?
Kekkilä on vuosien varrella ollut mukana monissa yhteisöviljelyhankkeissa niin vanhainkodeissa, maahanmuuttajalasten kanssa kuin kerrostaloyhtiöissäkin.
– Yhteisöissä on valtava potentiaali, korostaa Nina Kinnunen. Kestävän ympäristörakentamisen toimintamalli tulee entistä laajemmin käyttöön, ja siinä asukkailla on merkittävä rooli. Heidän osallistamisensa yhteisten viheralueiden suunnitteluun sekä niiden toiminnallisuuteen ja jatkuvuuteen on entistä tärkeämpää. Toivottavasti näemme korttelipuistoissa enemmän vaikkapa yhteisiä yrttipuutarhoja, hän jatkaa.
– Haaveemme on myös saada vihertaidot osaksi peruskoulujen opetussuunnitelmaa. Jos lapset oppisivat kasvattamaan omaa ruokaa ja luomaan kasveilla kauneutta ympärilleen, olisi terve ja kestävä luontosuhde jo pienestä pitäen vahva ja avaimet onnelliseen aikuisuuteen tiukemmin kädessä, ideoi Kinnunen.
Tutkimus toteutettiin yhdessä tutkimustoimisto Koplan kanssa Suomessa ja Ruotsissa. Kooste tutkimustuloksista on mahdollista tilata Kekkilän brändi- ja viestintäjohtaja Nina Kinnuselta.
Lisää kuvia tuotteista saa tiedusteltaessa, ota yhteyttä: sari.janatuinen@kekkila.fi
Puutarha ja Piha on Kekkilän ylläpitämä Facebook-ryhmä, jossa on n. 86 000 jäsentä. Hyvin aktiivisessa ryhmässä kokeneemmat auttavat uusia harrastajia ja iäkkäämpien perimätietoa arvostetaan.
Lisätietoja:
Nina Kinnunen, brändi- ja viestintäjohtaja
puh. 040 777 5333, nina.kinnunen@kekkila.fi