Hyppää sisältöön

Ruoho vihertää Raide-Jokeri-työmaalla

Pääkaupunkiseudun liikennettä sujuvoittavan Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen etenee rivakasti. Vermon raviradan kupeessa Espoossa ruoho vihertää raiteiden välissä.

Kohde: Raide-Jokeri-pikaraitiotie
Missä: Helsingin Itäkeskuksesta Viikin, Oulunkylän, Maunulan, Huopalahden, Leppävaaran ja Otaniemen kautta Espoon Keilaniemeen
Erityistä: Pituus 25 kilometriä, josta 16 km Helsingin ja 9 km Espoon puolella. Rakentaminen alkoi kesällä 2019, valmistuu kesäkuussa 2024.
Kustannusarvio: Raitiotie 386 milj. € ja varikko 70 milj. euroa.
Kasvualustat: Erikoismulta PLUS raidenurmelle, jota Kekkilä toimittaa Raide-Jokerin työmaalle kolmen vuoden aikana kaikkiaan 21 000 tonnia.

Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen kiemurtelevan Raide-Jokerin rakentaminen aloitettiin kesällä 2019 ja radan on määrä olla liikennöintikunnossa kesäkuussa 2024. Kahdenkymmenenviiden kilometrin radan rakentaminen on jaettu kuuteen lohkoon. Espoon päässä alkaa olla paikoitellen valmista.

– Tältä osuudelta puuttuvat enää valaisinpylväät, ajojohdot, pysäkkirakenteet ja viimeiset päällystykset. Rakentaminen on sujunut hyvin ja olemme jopa vähän edellä aikataulua. Lauha viime talvi nopeutti töitä, aluevastaava Juhamatti Mäkinen NRC Group Finland Oy:stä kertoo.

Valtavassa, suurten liikennevirtojen keskellä sijaitsevassa projektissa luulisi olevan rutkasti ratkaistavia haasteita, mutta kymmenen vuotta infrarakentamista tehneelle

Mäkiselle työmaa ei ole erityisen hankala.

Kasvukerroksen pitää pidättää sopivasti vettä, mutta laskea sadevettä myös melko ripeästi läpi, jotta raiteet eivät lainehdi.

– Työmaa on eronnut tavanomaisesta kadunrakentamisesta lähinnä siinä, että raidelinjan alta jouduttiin aluksi siirtämään paljon putkia ja johtoja, mikä vei aikaa. Muuten perustus- ja pintatyöt menevät paljolti normaalin kaavan mukaan. Kasvualustan levittäminen raiteiden väliin vaati omat konstinsa, mutta sekin onnistui.

Ravitiellä, ostoskeskus Sellon lähellä, maapohja oli sen verran pehmeää, että sekä raitiotien että sen vieressä kulkevan kadun pohja jouduttiin paaluttamaan. Molempien väylien alle valettiin betonilaatta. Kiskojen alle asennettiin vielä toinen betonilaatta. Raitiotien betonilaatan yläpuolella oleva kasvukerros vaati tarkkaa suunnittelua.

– Betonilaatan päällä on 15–20 senttiä multaa. Kasvukerroksen pitää pidättää sopivasti vettä, mutta laskea sadevettä myös melko ripeästi läpi, jotta raiteet eivät lainehdi. Raiteille kertyvän veden ohjaamme viemäreihin, mutta nurmelle satava vesi valuu kasvualustan ja betonilaattojen rakojen välistä maaperään ja sieltä ojiin.

 

Kekkilän Erikoismulta PLUS raidenurmelle

Kekkilä oli mukana raidealueen kasvualustan suunnittelussa, sillä Kekkilällä on kokemusta raidenurmesta Tampereen Ratikan työmaalta.

– Raidenurmelle käytettävä kasvualusta on hieman tavanomaista nurmikkomultaa karkeampaa, jotta vesi pääsee siitä hyvin läpi ja jotta nurmi kestää tallaamista. Kasvualustan veden pidätys- ja läpäisykyvyn suhteessa oli hieman pohtimista, mutta Tampereen ratikkatyömaalta saadut kokemukset auttoivat tässäkin, myyntipäällikkö Hannu Saranko Kekkilästä kertoo.

– Raiteille levitetyn mullan ravinteista suuri osa on peräisin kompostista, jolloin ravinteet vapautuvat sopivan hitaasti nurmen käyttöön. Raidenurmimultamme valmistetaan Vantaan multa-asemalla ja komposti on kypsynyt Nurmijärven kompostointilaitoksella.

Kekkilä toimittaa Raide-Jokerin työmaalle kolmen vuoden aikana kaikkiaan 21 000 tonnia nurmen kasvualustaa.

Juhamatti Mäkinen (oik.) ja Hannu Saranko ovat tyytyväisiä nurmen kasvuun Espoon Ravitiellä. Raiteiden alla on betonilaatat, joiden päällä on noin 17 sentin kerros Kekkilän Erikoismultaa PLUS raidenurmelle.

Teksti: Markku Pulkkinen
Kuvat: Hanna-Kaisa Hämäläinen
Julkaistu Vehreä-lehdessä 2/2021

Etsi